Donkere kringen onder je ogen: hoe kom je eraan (en er vanaf)?

We weten allemaal hoe het gaat. Je hebt een gezellige avond gehad met vrienden, bent laat naar bed gegaan (met misschien een drankje te veel op) en de volgende morgen is het schrikken als je in de spiegel kijkt: donkere kringen. Die vermoeide blik wil je natuurlijk niet de hele dag met je meedragen, maar wat kan je nou echt doen om de kringen (zoveel mogelijk) weg te werken?

Het ontstaan van donkere kringen kan verschillende oorzaken hebben. Er zijn natuurlijke oorzaken, zoals genen en huidveroudering, maar vaak draag je er ook zelf aan bij, bijvoorbeeld door je dagelijkse gewoontes, je dieet en stress op werk. Met aanpassingen in je levensstijl kan je al veel doen om kringen te verminderen en daarnaast helpt het om een oogcrème te gebruiken die is afgestemd op jouw huidtype.

Wil je duidelijkheid over waar die vervelende donkere kringen vandaan komen en wil je achter de manieren komen om ze tegen te gaan? Lees dan zeker verder.

Wat zijn donkere kringen eigenlijk?

Donkere kringen kunnen er zorgwekkend uitzien, maar in verreweg de meeste gevallen is er niets medisch om je zorgen over te maken. Voor je uiterlijk heeft het natuurlijk wel een negatief effect en dus is het normaal dat je er vanaf wilt.

Wat je meestal ziet bij donkere kringen, zijn adertjes of een ophoping van bloed onder je ogen, die je huid een blauwe of paarse kleur geven. Omdat de huid daar zo dun is, schijnt het sneller door en wordt de verkleuring beter zichtbaar dan op andere plekken in je gezicht.

Bruine pigmentkringen

Bij sommige mensen hebben de kringen onder hun ogen een bruine tint in plaats van blauw of paars. Dit zijn pigmentkringen, het resultaat van hyperpigmentatie. Hierbij heb je last van overijverige pigmentcellen, die voor kleurverschillen in je huid zorgen.

Vaak hebben pigmentkringen een erfelijke oorzaak. In dat geval spreken we van familiaire periorbitale hyperpigmentatie. Helaas is dat minder goed te behandelen dan de blauwige kringen.

Donkere kringen of wallen?

Donkere kringen en wallen hebben vaak dezelfde oorzaak en allebei geven ze je een vermoeide uitstraling, maar ze zijn niet hetzelfde. Wallen zijn een zwelling in de huid onder je ogen, veroorzaakt door een ophoping van vocht of vet, of door verlies van volume in je huid.

Wil je weten wat je tegen wallen kunt doen? Lees dan ook dit artikel, waarin we specifiek ingaan op het behandelen van wallen.

Hoe donkere kringen ontstaan

Je weet ongetwijfeld al dat weinig slapen vaak leidt tot donkere kringen onder je ogen, maar er zijn nog veel meer oorzaken voor het ontstaan ervan.

Genen

Hoewel iedereen er last van kan hebben, hebben sommige mensen meer aanleg voor het krijgen van kringen onder de ogen dan gebruikelijk. Eerder benoemden we al dat bruinige pigmentkringen vaak erfelijk zijn, vooral bij mensen met een van nature donkere huid.

Maar er zijn ook andere erfelijke factoren. Zo kan een dunne huid onder de ogen in de familie zitten, waardoor adertjes sneller dan gebruikelijk zichtbaar worden. Ook volumeverlies in de huid kan erfelijk overdraagbaar zijn, waardoor dit zich op jongere leeftijd al voordoet.

Vermoeidheid

Vermoeidheid, de beruchtste oorzaak van donkere kringen. Als je niet genoeg slaapt, krijgt je huid niet genoeg tijd om zich te herstellen. Daardoor is de huid de volgende ochtend dof en dunner dan gebruikelijk. De adertjes onder je ogen zijn dus beter zichtbaar in de vorm van donkere kringen.

Ook te veel naar een scherm staren zorgt ervoor dat je ogen vermoeid raken. De bloedvaten rond je ogen worden wijder en je kan ze daardoor duidelijker zien.

Stress

Als je veel stress ervaart, zie je dit vaak terug onder je ogen. Je bloedvaten vernauwen zich bij stress, waardoor het bloed minder snel stroomt en zich sneller ophoopt in de aderen. Als gevolg daarvan worden de adertjes onder je ogen zichtbaar als donkere kringen.

Allergische reactie

Bij ontsteking van de huid door een allergische reactie, bijvoorbeeld bij hooikoorts of eczeem, kunnen je bloedvaten zich verwijden. Dat zorgt dat je sneller een blauwe of paarse verkleuring kan zien onder je ogen. Bovendien zorgt de jeuk die daar vaak mee gepaard gaat ervoor dat je vaker in je ogen wrijft, wat bijdraagt aan het ontstaan van donkere kringen.

Levensstijl

Het mag geen verrassing zijn dat ongezonde gewoontes negatieve gevolgen hebben voor je huid. Roken, overmatig alcoholgebruik, een ongebalanceerd dieet (met te weinig vitamines en ijzers) en veel in je ogen wrijven zijn allemaal oorzaken van kringen onder je ogen.

Medische redenen

De kringen onder je ogen kunnen ook een medische grondslag hebben. Bloedarmoede of problemen aan je schildklier kunnen hier bijvoorbeeld de oorzaak van zijn. Bespreek altijd met je huisarts wat je hieraan kunt doen. Ook als je maar onder één oog een kring hebt of als het onder het ene oog donkerder is, moet je een afspraak maken met je huisarts.

Dehydratatie

Als je huid uitgedroogd is, bijvoorbeeld doordat je te weinig water drinkt, zie je dit vaak terug onder je ogen. De huid wordt bij dehydratatie vaak slap, dof en ingezakt. Daarom zie je dan sneller de blauwige adertjes onder je ogen.

Zonlicht

De dunne huid onder je ogen is extra gevoelig voor stralen van de zon. Een teveel aan uv-straling kan leiden tot hyperpigmentatie, waardoor de huid donkerder wordt onder je ogen dan de rest van je gezicht.

Huidveroudering

Helaas heeft ouder worden ook gevolgen voor de huid onder onze ogen. Doordat het lichaam minder collageen aanmaakt, wordt de huid slapper en vaak dunner. Donkere kringen worden daarom vaak zichtbaar wanneer je huid veroudert.

Van je donkere kringen afkomen: zo doe je dat

Er is dus veel wat donkere kringen kan veroorzaken, maar gelukkig zijn er ook veel manieren om ze tegen te gaan. Hier lees je over de belangrijkste maatregelen die je kan nemen tegen het ontstaan van kringen onder je ogen.

Zorg dat je genoeg slaapt en vermijd stress

Het ligt misschien voor de hand, maar een goede nachtrust is van onschatbare waarde voor je gezondheid, ook die van je huid. De meeste mensen hebben 7 à 8 uur slaap nodig om voldoende uit te rusten en hun lichaam te laten herstellen. Er zijn verschillende dingen die je kan doen om te ontspannen, zodat je beter slaapt en minder last hebt van stress.

Ritme is erg belangrijk voor hoe je slaapt. Ga daarom zoveel mogelijk op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op (zet desnoods een wekker). Je bioritme past zich daarop aan. Mindfulness oefeningen zijn ook goed om je te helpen ontspannen. Slaap je licht? Probeer dan eens oordopjes of een oogmasker tegen geluid en licht van buiten.

Daarnaast helpt het om te bewegen en veel buiten te zijn gedurende de dag, maar ga niet kort voor het slapen sporten. Vermijd ook koffie en andere cafeïnehoudende dranken in de avond en kijk niet op je telefoon in bed, omdat het felle licht voorkomt dat je lichaam kan ontspannen. Ook alcohol heeft een negatieve invloed op je nachtrust.

Stop met roken

Roken is zoals bekend slecht voor je, maar het is zoals we eerder aanstipten ook een oorzaak van donkere kringen. Als gevolg van roken wordt je huid grauwer en dunner en tegelijkertijd vernauwen je bloedvaten zich, wat je duidelijk terugziet in donkere huid onder je ogen. Stoppen met roken is daarom een belangrijke stap om dit tegen te gaan.

Drink alcohol met mate

Alcohol drinken is leuk op een avondje uit, maar het heeft veel schadelijke gevolgen, ook voor je huid. Het dehydrateert je huid en versnelt huidveroudering door afbraak van vitamine A. Bovendien vergroten je aderen zich, waardoor het bloed meer doorschijnt door de dunne huid rond je ogen. Het is dus beter om je alcoholgebruik te beperken en zeker doordeweeks liever niets te drinken.

Pas je dieet aan

Met een goed gebalanceerd voedingspatroon krijg je in principe alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Zorg daarom dat je gevarieerd eet en dat je dagelijks genoeg groente en fruit binnenkrijgt om je huid de juiste voeding te geven. Vitamines en mineralen, vooral vitamine C, zink en ijzer, zijn belangrijke stoffen om kringen onder je ogen tegen te gaan.

Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging is goed voor je, zelfs voor je huid! Door (licht) intensief te bewegen bevorder je de bloedsomloop. Dat zorgt er weer voor dat er meer zuurstof en voedingsstoffen naar je huid worden vervoerd, terwijl afvalstoffen juist beter worden afgevoerd. Bovendien helpt regelmatig bewegen ook nog eens tegen stress. Voor een gezonde huid hoef je jezelf echt niet te onderwerpen aan zware work-outs of hardloopsessies van een uur. Dagelijks een half uur tot een uur wandelen doet al wonderen.

Drink genoeg water

Hydratatie is erg belangrijk voor een stevige en stralende huid. Hier kan je niet alleen met verzorgingsproducten voor zorgen, maar je kan het ook doen door simpelweg water te drinken. Minimaal twee liter per dag helpt je lichaam gehydrateerd te houden en afvalstoffen af te voeren, waarmee je donkere kringen effectief tegengaat.

Ga vaker naar buiten

Ze zeggen dat een luchtje scheppen goed voor je is. En het klopt, frisse buitenlucht draagt bij aan een gezonde huid, doordat het meer zuurstof geeft en je huid meer vitamine D aanmaakt. Daarnaast vermindert regelmatig buiten komen stress.

Bescherm jezelf tegen de zon

Naar buiten gaan is weliswaar gezond, maar te veel direct zonlicht is dat niet. Uv-straling is namelijk schadelijk voor je huid, doordat er te veel vrije radicalen vrijkomen, die collageen en elastine afbreken. Daardoor wordt je huid dof en slap en worden kringen onder je ogen beter zichtbaar. Smeer jezelf daarom goed in met zonnebrand (SPF 30 of hoger) voor je naar buiten gaat. Draag een zonnebril om specifiek de huid rond je ogen te beschermen en draag een hoed of petje bij te felle zon.

Effectieve oogcrèmes tegen donkere kringen

Bovenstaande maatregelen zijn goed om donkere kringen onder je ogen tegen te gaan, maar voor het beste resultaat gebruik je ook oogcrèmes om de dunne huid rond je ogen te behandelen. Er zijn veel oogcrèmes op de markt, dus kijk goed of jouw product de juiste ingrediënten bevat.

Peptiden en retinol zijn belangrijke bestanddelen voor je oogcrème om de huid onder je ogen te verstevigen. Zorg daarnaast voor voldoende hydratatie met hyaluronzuur. Als je last hebt van hyperpigmentatie onder je ogen, kan je dat het best behandelen met niacinamide.

Wil je hoe je de beste oogcrème tegen donkere kringen kiest? Lees dan ons artikel met informatie en handige tips voor het kiezen van een goede oogcrème.

Ontdek de producten van Muze tegen kringen onder je ogen

De huidverzorgingsproducten van Muze bevatten 100% actieve en natuurlijke ingrediënten. Anders dan veel andere cosmetica gebruiken we geen onnodige, niet-actieve opvulling zoals water, geen schadelijke stoffen. Ook zijn ze vegan en vrij van microplastics, synthetische parfums en niet getest op dieren.

Probeer de volgende producten om vaarwel te zeggen tegen donkere kringen onder je ogen. Deze hebben de juiste bestanddelen om de dunne huid een boost te geven.

Eye Spy 15 ML – Lifting & Anti-aging

MUZE SYNERGY SYSTEM:

  • Anti-oxidant: Tocopherol
  • Pre- or probiotics: Inulin
  • Cell communicating ingredient: Sodium Hyaluronate
  • Skin Identical ingredient: Squalane

Met deze oogcrème ga je donkere kringen tegen, maar ook wallen en rimpels onder je ogen. De verzachtende ingrediënten maken de huid rond je ogen strakker en steviger. De hydraterende werking voedt je huid en zorgt dat kringen veel minder zichtbaar zijn.

Eye Catcher 15 ML – Lifting & Anti-aging

MUZE SYNERGY SYSTEM

  • Anti-oxidant: Tocopherol
  • Pre- or probiotics: Inulin
  • Cell communicating ingredient: Sodium Hyaluronate
  • Skin Identical ingredient: Squalane

Last van stress of vermoeidheid? Dit krachtige oogserum laat je ogen weer stralen, dankzij de verstevigende en hydraterende werking. Het zal de teint en textuur van de huid rond je ogen verbeteren en lijntjes en rimpels vervagen. Bovendien blijft je make-up beter zitten.

Cell Night Rebel 50 ML – Lifting & Anti-aging

MUZE SYNERGY SYSTEM

  • Anti-oxidant: Tocopherol
  • Pre- or probiotics: Inulin
  • Cell communicating ingredient: Sodium Hyaluronate
  • Skin Identical ingredient: Squalane

Geef de huid onder je ogen de rust die ze verdient na een lange dag. De oliën in deze nachtcrème zijn rijk aan voedende stoffen en antioxidanten. Doordat de productie van collageen en elastine wordt gestimuleerd, voelt je huid bij het wakker worden soepel en stevig aan, klaar voor een nieuwe dag.

Veelgestelde vragen

Wat zijn donkere kringen onder ogen?

Donkere kringen zijn aders of bloedophopingen die goed zichtbaar zijn door de dunne huid onder je ogen. Vooral met mensen bij een donkere huidskleur kunnen donkere kringen ook komen door een teveel aan pigment, wat vaak erfelijk is.

Hoe ontstaan donkere kringen onder je ogen?

Er zijn veel verschillende oorzaken voor donkere kringen onder ogen:
Genen
Vermoeidheid
Stress
Allergische reactie
Levensstijl
Medische redenen
Dehydratatie
Zonlicht
Huidveroudering

Wat kun je doen tegen donkere kringen onder je ogen?

Er zijn veel dingen die je zelf kan doen om donkere kringen onder je ogen tegen te gaan:
Zorg dat je genoeg slaapt en vermijd stress (zoveel mogelijk)
Stop met roken
Drink alcohol met mate
Pas je dieet aan
Beweeg regelmatig
Drink genoeg water
Ga vaker naar buiten
Bescherm jezelf tegen de zon

Wat is een effectieve oogcrème tegen donkere kringen onder ogen?

Een goede oogcrème heeft verstevigende bestanddelen, zoals peptiden en retinol, en hydraterende stoffen, zoals hyaluronzuur. Voor pigmentkringen is niacinamide een belangrijke stof.

De waardering van www.muze-skincare.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.2/10 gebaseerd op 656 reviews.